Fractievoorzitter Karim el Gebaly reageert geschokt; “Hoe kan het zo zijn dat we Groningen sluiten en vervolgens ergens anders verder gaan? Ik wil van Zandvoort niet een tweede Groningen laten maken.”  El Gebaly vindt het signaal van het college nog niet genoeg. “We moeten op voorhand duidelijk maken dat wij dit absoluut niet willen. Niet voor de natuur, niet in het licht van mogelijke aardbevingen en niet in het licht van het toerisme.”

GroenLinks Zandvoort start daarom een petitie. In deze petitie kunnen alle Zandvoorters en omwonenden duidelijke hun stem laten horen tegen deze gasboring op zee. “De strekking van de petitie is dat wij geen gas uit de Zandvoortse bodem willen halen nu niet en nooit niet. In Den Haag moeten ze begrijpen dat wij niet gediend zijn van dit soort dingen.”

Het college spreekt overigens in hun antwoorden van áls er gas wordt gewonnen. GroenLinks zag met eigen ogen aan hoe er dagenlang werd afgefakkeld. El Gebaly zegt hierover: “Er is dus gas gevonden. Uit eigen onderzoek blijk op deze locatie Q-11b één van de grotere gasvelden te liggen buiten Groningen om. In 1993 kwam Zandvoort al in opstand tegen deze ontwikkeling. Dat doen we via deze petitie weer. Voor de veiligheid, natuur en onze economie. Ik roep alle Zandvoorters op van zich te laten horen. Van links tot rechts, dit moet je niet willen in het belang van ons prachtige dorp.”

De petitie is de te tekenen op: https://petities.nl/petitions/zeg-nee-tegen-de-gasboring-in-zandvoortse-zee