De Zandvoort-bon

De fractie van GroenLinks stelde in december van 2020 voor om elke Zandvoorter, jong of oud, een bon t.w.v. 100 euro te geven, die bij één van de vele Zandvoortse ondernemingen is in te wisselen. Waar dan ook; restaurants, winkels en het strand. De gouden regel: als het maar in Zandvoort wordt uitgegeven. Dit omdat het een tweezijdige uitwerking heeft: aan de ene kant ontvangen ondernemers een extraatje en aan de andere kant krijgt onze inwoner er in post lockdown tijd iets voor terug. Een gezellig etentje of een product dat hij of zij nodig heeft.

De reactie van de gemeente op deze bon is de volgende: ‘Goed initiatief. De gemeente is dan ook genegen om bij te dragen aan een dergelijk initiatief. De gemeente zal verkennen wat de mogelijkheden zijn. De gemeente is initiërend en draagt in principe enkel financieel bij. Het is niet de bedoeling dat de gemeente zelfstandig een 'cashback-card' ontwikkeld. Voorgesteld wordt om allereerst te kijken of er mogelijkheden zijn voor een cadeaukaart alvorens te bepalen aan wie deze wordt weggegeven.’

De wijk aan zet

GroenLinks stelde het gemeentebestuur ook voor, om de wijken in Zandvoort eveneens te ondersteunen. Geef elke wijk een bedrag (afhankelijk van de grote van de wijk) die zij zelf mogen investeren, in iets wat in hun wijk gaat komen. Iets waarvan de mensen zelf denken dat dat goed is voor de toekomst van hun wijk. (Dit kan zijn voor o.a. een wijkmoestuin, een plek om samen te komen of een buurtfeest.)

De reactie van het college op dit idee was ook positief. Het voorstel is overgenomen in het herstelplan zie maatregel ‘wijkbedrag voor o.a. opfleuren openbare ruimte’. Ook neemt de gemeente in dit budget ons idee van de muurschilderingen en buitenactiviteiten op het gebied van sport en bewegen mee. Dit onder het mom van ‘opfleuren van de openbare ruimte’.

De fractie is met dit onderdeel erg blij, omdat wij al langer vinden dat de wijken meer in stelling moeten worden gebracht. De mensen die er wonen kijken nu eenmaal per definitie altijd over de openbare ruimte in de wijk uit. Laar hen daar dan ook een grotere vinger in de pap hebben.

Het einde van de corona festival

Dan het punt dat wij nogal eens hebben moeten uitleggen de laatste tijd: Het festival aan het eind van de pandemie, om een nieuw begin in te luiden. Buiten dat het idee nu breder wordt gedragen, zelfs minister Grapperhaus zei hier laatst iets over, is het omarmt door wethouder Verheij. Zo’n festival is juist een mooi middel om de bewoners van ons dorp te bedanken en de ondernemers een extra zetje in de rug te geven. Wij vinden deze twee punten erg belangrijk, we hebben nogal wat gevraagd van onze inwoners en ondernemers. Laten we vieren dat de zware tijd nu achter ons ligt.

Ook op dit idee kwam het college met een reactie: ‘De gemeente ondersteunt het organiseren van evenementen extra wanneer dit weer mogelijk is. Er kan gebruik worden gemaakt van de evenementensubsidie. Ook wordt hierin een grote rol voor de lokale ondernemers meegenomen in de side events rondom de F1.’

GroenLinks tevreden

De fractie is tevreden met hetgeen het college heeft overgenomen. We weten niet hoelang we nog in deze periode zitten, maar er is licht aan het eind van de tunnel. Het is tot die tijd belangrijk dat we de vinger aan de pols blijven houden, bijsturen en ondersteunen waar dat moet. De overige reacties op andere voorstellen van GroenLinks leest u terug in bijgesloten pdf.