Daarbij komt ook nog eens dat, wanneer wij de verslagen teruglezen en de vergadering terugluisteren van 26 maart 2019, het college het heeft over een gemaximeerd bedrag van, in gewone taal niet meer dan, 4.1 miljoen! ‘Het college houdt grip op de regie van dit project door aan te geven dat de bijdrage die nu wordt voorgesteld (4,1 miljoen euro) ook het maximumbedrag zal zijn. Tevens gaf de toenmalig portefeuillehouder aan dat dit bedrag zelfs revolverend zou zijn, wat zoveel betekend als dat het zichzelf zou terugverdienen.

Met dit uitgangspunt en de motie Duurzame F1 de reden voor GroenLinks om destijds uiteindelijk akkoord te gaan met deze uitgaven. (Al was het met pijn in het hart.) Alleen al om de reden van het gemaximeerde bedrag, heeft GroenLinks tegen het raadsvoorstel gestemd. Er spelen daarbij nog een aantal dingen die hebben meegeholpen in de tegenstem.

Zandvoort weigerde, na het verplaatsten van de GP 2021 van mei naar september 2021, (de FIA maakte in november 2020 de nieuwe F1 kalender bekend, daarbij was bepaald dat de eerste editie verplaatst werd naar september 2021, dit ook tot tevredenheid van veel partijen) de onderhandelingen over o.a. de inkomsten van de parkeerplaatsen op het door DGP (de organisatie achter de F1 Zandvoort) gehuurde ‘Zanddepot’ te gaan voeren. Deze parkeeropbrengst bleek telkens tot op de vorige actualisatie in februari, een geschatte opbrengst te zijn van 100.000 euro. Deze 100.000 euro waren berekend op de gegevens uit de maand mei.

De onderhandelingen werden hervat met DGP op 5 januari jl. Het college geeft daarnaast aan nooit te hebben berekend wat die parkeerplaatsen zouden moeten opleveren. Wel gaf de wethouder aan dat dit hooguit 25 tot 30 duizend euro zou verschillen. Een besparing van een ton op de uitgaven. GroenLinks is ongelofelijk teleurgesteld in hetgeen dat college überhaupt niet heeft onderzocht wat de parkeerplaatsen meer zouden opbrengen in de maand september. De raad heeft telkens aangegeven dat het college juist hier kritisch op moest zijn. Nu dus blijkt dat er daadwerkelijk niet kritisch is onderhandeld, laat de raad in meerderheid het college hiermee weg komen.

Dit is niet het enige. Ook aan de uitgaven kant klopt er volgens GroenLinks iets niet. Als wij kijken naar de ‘out of the pocket’ kosten die wij betalen voor de DGP, is er op z’n minst een rare gang van zaken te ontdekken. Ons is als raad telkens voorgehouden, dat het college niet voornemens is mee te betalen aan maatregelen die het treinstation en spoor betreffen. In het stuk d.d. 26 maart 2019 wordt hier zelfs al over gesproken: ‘Bij de bepaling van gemeentelijke bijdrage en (extra) kosten is geen rekening gehouden met: Kosten van mogelijke aanpassingen aan het treinstation Zandvoort en aan het spoortracé. Volgens informatie kan de vervoerscapaciteit per trein alleen stijgen indien aanpassingen aan het treinstation en spoortracé plaatsvinden. Het college is van mening dat dergelijke kosten - indien van toepassing - niet voor rekening van de gemeente Zandvoort mogen komen.’

Ook volgde er nog een brief van de staatssecretaris van Infrastructuur & Waterstaat aan de tweede kamer waarin over tijdelijke maatregelen wordt gesteld: ‘Het circuit zal daarbij zorgdragen voor evenement-specifieke maatregelen.’ Daarbij volgt er in onze stukken rondom de “spoorse” maatregelen dat het college niet van mening is dat Zandvoort aan spoormaatregelen zou mee betalen. Ook is ons verteld dat de F1 en “spoorse” maatregelen los van elkaar stonden.

Het is dan toch werkelijk een verrassing voor ons dat wij in de actualisatie, hiervoor, lezen dat wij dan toch voor tijdelijke maatregelen gaan betalen rondom het spoor; de eerste drie jaar à 50 duizend euro. Toen GroenLinks de wethouder confronteerde met dit feit, werd wederom aangehaald dat het een voldongen feit betrof. Hierop vroegen wij de wethouder hoe wij hadden kunnen weten dat wij dit moesten gaan betalen. De wethouder verwees naar de samenwerkingsovereenkomst die gesloten was met DGP. Toen fractievoorzitter Karim el Gebaly stelde hoe hij dat had kunnen weten, bleek dat hij dit als raadslid niet had kunnen weten, omdat de samenwerkingsovereenkomst een aantal dagen geleden, dus nadat dit in de stukken terecht kwam, werd ondertekend. Voor GroenLinks is dit de druppel. Dit tast ons in ons werk van het controleren van het college aan!

GroenLinks heeft dan ook gevraagd om alle ter zake doende en onderliggende documenten voor ons als raad inzichtelijk te maken. Dit zodat wij inzicht krijgen in waarom maar vooral in hoe bepaalde zaken tot stand komen. De wethouder heeft toegezegd dit te doen. Tot slot roept GroenLinks alle raadsfracties op die voor de verhoging van het budget hebben gestemd om een kritische blik op de zaak te werpen! Juist bij zulke grote bedragen als deze is macht en tegenmacht van belang. Dat deel was ver te zoeken, verblind door de roze bril die op is gezet rondom dit project. Alleen al de twee hierboven genoemde zaken zou een kritische houding van de raad moeten opleveren.