Duizenden ouders door het hele land zijn onterecht beschuldigd van fraude. De kindertoeslagaffaire houdt de politiek al een tijdje bezig, met als conclusie de val, onlangs, van kabinet Rutte III. De belastingdienst heeft aangegeven dat in Zandvoort zeven ouderparen gedupeerd zijn in deze situatie. Terecht heet het rapport "Ongekend onrecht"! In Wijdemeren was er een heel ander conflict ontstaan, dit keer tussen de gemeente en een inwoner met een bijstandsuitkering. De vrouw moest €7000,- euro terugbetalen omdat haar moeder soms boodschappen voor haar deed.
In de bovenste twee gevallen is er geen rekening gehouden met de menselijke maat. Mensen zijn gezien als nummertjes en er is geen gehoor gegeven aan hun menselijkheid. In Wijdemeren moest de vrouw alles terugbetalen, omdat ze van haar moeder een paar nodige boodschappen kreeg. De belastingdienst maakte zich schuldig aan structurele discriminatie en deed een extra controle bij iedereen met een dubbele nationaliteit. Voor ons is het zaak dat dit soort situaties niet gebeuren in Zandvoort. Wij stellen daarom bij bijstandsfraude de volgende vragen over de menselijke maat:
- Hoe hebben wij de menselijke maat geborgd binnen het bestrijden van bijstandsfraude?
- Wordt er bij de aanpak van fraude (op welke manier dan ook) gebruik gemaakt van risicoprofielen waarbinnen Nederlanders met een migratie achtergrond in een ander risicoprofiel vallen dan hier geboren Nederlanders. Met andere woorden is er wellicht onbewust sprake van institutionele discriminatie?
- Hoe bieden wij opsporingsambtenaren de ruimte om elke geval als individu te behandelen?
Omdat wij alle processen tegen het licht willen houden, focussen we ons niet alleen op bijstand, maar op meer onderdelen in het sociale domein. Wij willen meer weten over de processen hierin, denk aan het PGB en WMO. Het is mogelijk om online mensen aan te geven, wanneer er verdenking is op misbruik van deze regelingen. Wij willen weten of in Zandvoort dit soort processen goed worden doorlopen. En dat er geen onnodig leed veroorzaakt wordt voor mensen die het al moeilijk hebben. Wij stellen daarom de volgende vragen:
- Zijn er andere processen binnen Zandvoort waarin fraude opsporing een onderdeel is van de gemeentewerkzaamheden? Zo ja, hoe vaak lopen we daar tegen fraude aan? (denk aan PGB, WMO)
- In hoeverre is hier sprake van de menselijke maat?
- Is de gemeente Zandvoort voornemens een steekproef te houden ten aanzien van een aantal fraudezaken, die er zijn geweest , om deze tegen het licht te houden betreft menselijke maat, institutionele discriminatie en rechtmatig handelen van de gemeente en de uitslagen hiervan te rapporteren aan de raad. (Met in het achterhoofd de aanleiding en wat er mis is gegaan in de toeslag affaire!)
Op dit moment kunnen de Zandvoortse gedupeerde ouders terecht bij het meldpunt toeslagenaffaire. Voor meer informatie over dit punt en hoe het werkt is er onderaan het artikel een link toegevoegd. Wanneer het blijkt dat de gemeentelijke processen niet goed werken, zou er voor andere gedupeerden ook een meldpunt moeten komen. Hiervoor hebben wij nog een laatste vraag gesteld:
- Is het college bereid een oproep te doen aan mensen die zijn geconfronteerd met, een in hun ogen, onterechte boete, stopzetting of een vermoeden dat in hun zaak de gemeente te hard heeft opgetreden? Of dat zij het slachtoffer zijn van institutionele discriminatie bij uitkering van bijvoorbeeld PGB, bijstand of WMO en zich te laten melden bij de gemeente? En dat het college ook hierover aan de raad rapporteert?
Wij hopen snel op antwoorden van de gemeente te krijgen.
Link naar meer informatie gedupeerde ouderen: https://www.zandvoort.nl/nieuws/2021/meldpunt-toeslagenaffaire/.