Nieuws gefilterd op niets

GroenLinks en Formule 1

Onderstaand een bericht van de GroenLinks fractie in Zandvoort over het besluit van de gemeenteraad om 4,1 miljoen beschikbaar te stellen voor de Formule 1 op het circuit van Zandvoort.

De nieuwe Provinciale Statenleden kiezen de Eerste Kamerleden

Verkiezingen

In de Eerste Kamer vormt GroenLinks een fractie van vier personen. Huidige fractievoorzitter is Tineke Strik en in de fractie o.a. voormalig NH-Statenlid Harmen Binnema.

De verwachting is dat dit aantal flink zal toenemen na de Provinciale Verkiezingen. Op nr. 1 staat op de lijst Paul Rosenmöller;
Nr. 2. Farah Karimi; 3. Margreet de Boer; 4. Kees Vendrik; 5.Ruard Ganzevoort; 6.Saskia Kluit; 7.Roel van Gurp; 8.Gala Veldhoen; 9.Mirjam Krijnen; 10.Jan van de Venis; 11Alwin Hietbrink; 12. Funs Elbersen; 13. Caroline van Dullemen; 14. Selçuk Akinci; 15. Axel Boomgaars; 16. Laura Henderson; 17. Patricia Withagen; 18. Rosan Kocken; 19. János Betkó.

De 75 leden van de Eerste Kamer worden gekozen door de leden van de twaalf Provinciale Staten (564). De vorm is die van getrapte verkiezingen: de burgers kiezen Provinciale Staten en de leden van Provinciale Staten kiezen op hun beurt de leden van de Eerste Kamer. De verkiezingen van de Eerste Kamer vinden plaats op 27 mei 2019.

GroenLinks Noord-Holland: geen formule 1 op circuit Zandvoort

GroenLinks Noord-Holland spreekt zich uit tegen de komst van de Formule 1 race naar Zandvoort. De race staat te boek als een vervuilend evenement. De komst van de Formule 1 zou gepaard gaan met nog meer milieuvervuiling, geluidsoverlast en fileleed in de omgeving van Zandvoort. GroenLinks Noord-Holland vindt het belangrijk dat er iets wordt gedaan aan de bestaande overlast en uitstoot. De nadelige invloed van het circuit is niet alleen in Zandvoort, maar ook in omliggende plaatsen als Heemstede, Haarlem en Bloemendaal direct merkbaar.

Sport, sport en nog eens sport

Sporten is gezond, gemeentes zouden deze vorm van inspanning moeten stimuleren. Gelukkig beschikt Zandvoort over genoeg sportlocaties. Er zijn verschillende sportverenigingen waar mensen zich bij kunnen aansluiten, er is een mooi duingebied waar gefietst kan worden en er is een strand waar je over kan wandelen. GroenLinks vindt het belangrijk dat iedereen uit Zandvoort kan sporten.

Toerisme moet een impuls krijgen

GroenLinks deelt Zandvoort graag met toeristen en bezoekers, of het nu dagjesmensen zijn, big spenders in een tophotel, of jongeren die slapen op de camping. Maar het gastvrij ontvangen van bezoekers mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid van het dorp. Zandvoort moet een mix zijn van wonen, werken en recreëren. GroenLinks vindt het zeker een goede ontwikkeling dat door middel van samenwerking met Amsterdam, er nieuwe doelgroepen naar Zandvoort kunnen worden aangetrokken.

Vol inzetten op burgerparticipatie

GroenLinks vindt het belangrijk dat bewoners kunnen meepraten en vooral meebeslissen over Zandvoort en hun eigen buurt. Bij zowel kleine en grotere veranderingen moeten burgers vanaf het begin betrokken worden. Niet pas als het plan al af is, maar zodra de eerste schetsen of ideeën op papier worden gezet. Daarnaast moeten burgers meer zeggenschap hebben over hun buurt, en daarom wil GroenLinks twee buurtrechten instellen. Oorspronkelijk komen deze buurtrechten uit Groot-Brittannië, maar ook in Nederland is er in verschillende gemeenten zoals Utrecht en Rotterdam succesvol geëxperimenteerd.